NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
هَارُونَ
أَخْبَرَنَا
مُسْتَلِمُ
بْنُ سَعِيدٍ
ابْنَ أُخْتِ
مَنْصُورِ
بْنِ
زَاذَانَ
عَنْ
مَنْصُورٍ يَعْنِي
ابْنَ
زَاذَانَ
عَنْ
مُعَاوِيَةَ
بْنِ قُرَّةَ
عَنْ
مَعْقِلِ
بْنِ يَسَارٍ
قَالَ جَاءَ رَجُلٌ
إِلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَ
إِنِّي
أَصَبْتُ
امْرَأَةً
ذَاتَ حَسَبٍ
وَجَمَالٍ
وَإِنَّهَا
لَا تَلِدُ
أَفَأَتَزَوَّجُهَا
قَالَ لَا
ثُمَّ أَتَاهُ
الثَّانِيَةَ
فَنَهَاهُ
ثُمَّ أَتَاهُ
الثَّالِثَةَ
فَقَالَ
تَزَوَّجُوا
الْوَدُودَ
الْوَلُودَ
فَإِنِّي
مُكَاثِرٌ بِكُمْ
الْأُمَمَ
Ma'kıl b. Yesar
(r.a.)'dan; demiştir ki:
Bir adam Nebi sallallahu
aleyhi ve sellem'e gelerek;
Ben güzel ve soylu bir
kadın buldum, yalnız çocuk doğurmuyor, onunla evlenebilir miyim? diye sordu.
Resûl-i Ekrem de:
"Hayır", diye
cevap verdi. Sonra kendisine (o adam), ikinci defa geldi onu (bundan yine)
menetti. Sonra üçüncü defa geldi. Bunun üzerine;
"(Kocalarını) çok
seven çok doğuran, kadın(lar)la evleniniz. Çünkü ben (kıyamet gününde) sizlerin
çokluğuyla diğer ümmetler’in Nebilerine karşı iftihar edeceğim." buyurdu.
Diğer tahric: Nesai,
nikah
AÇIKLAMA:
Kendisiyle evlenilmek
istenen kadının kısır bir kadın olup olmadığı annesine ya da teyzesine ve
kardeşi gibi yakın akrabalarına bakarak anlaşılabileceği gibi, o kadın daha
evvel evlenmiş de çocuk dünyaya getirmemişse bu konuda o kadın hakkında bir
fikir verebilir. Ayrıca buluğ çağına girdikten sonra memelerinin tomurcuklanmaması
veya hayız görmemesi de o kadının kısırlığına delalet eder. Anlaşılan Resûl-i
Ekrem'in huzuruna gelen kimse evlenmek istediği kadında bu alametlerden birini
görmüş de onun için bu kadının kısır olduğunu söylemiştir.
Sözü geçen adam’ın
Resûl-i Ekrem'den olumsuz bir cevap aldığı halde yine aynı konuda Resûl-i
Ekrem'in görüşünü almak üzere ikinci ve üçüncü defa gelmesi evlenmeyi
düşündüğü kadınla nikahlanmaya karşı duyduğu istek ve arzunun derecesini
göstermek ve bu hususta Resûl-i Ekrem'den olumlu bir cevap almak için olsa
gerektir. Bakire bir kadının çok çocuk dünyaya getiren, kocasını çok seven ve
ona bağlı cinsten bir kadın olup olmadığı da yine annesine, kız kardeşine ve hala-teyze
gibi yakın akrabasına bakarak anlaşılır. Çünkü genellikle yakın akrabalar
arasında benzer özellikler bulunur. Görülüyor ki konumuzu teşkil eden hadis-i
şerifte Resûl-i Ekrem Efendimiz, nikahtan beklenen neticenin hasıl olması için
evlenilecek kadınlarda bulunması gereken iki özellikten bahsediyor. Bunlardan
birisi çok çocuk dünyaya getirme özelliği, diğeri de kocasını sevme ve O'na
bağlılık özelliği. Bunlardan birisi olmasa nikahtan beklenen Muhammed ümmetini
sayıca artırmak gayesi gerçekleşemez.
Hind ulemasından
muhakkik ve müdekkik ed-Dihlevi bu konudaki görüşlerini açıklarken şunları
söylüyor: '"Aile içerisindeki huzur ve sükûnun gerçekleşmesi eşlerin
birbirlerini içten sevmeleriyme mümkündür. Ailenin dini ve dünyevi menfaatleri
ise, o ailenin yeterli sayıda çocuğa kavuşmasıyla gerçekleşir. Kadının kocasını
sevmesi onun kadınlık mizacı ve hislerinin sıhhatine ve kuvvetine delalet
ettiği gibi o kadının yabancı erkeklerde gözü olmadığına da delalet eder ve
kadınlık zevkiyle yapacağı bütün süslenmelerini kocasına tahsis etmesini
sağlar.
Kabileler arasında
yaşayan gelenekler ve göreneklerle o kabile içerisinde yetişen kızların
terbiye, duygu, düşünce ve aile anlayışlarının teşekkülünde fevkalade müessir
olduğundan evlenecek kimselerin eşlerini geleneklerinde, kocaya sadakat ve
sevgiyi bayraklaştıran aile ve kabilelerden seçmesi müstehabtır. Resûl-i Ekrem
Efendimizin, "(Şu) deveye binen (arap) kadmlar(ın)ın en hayırlısı dindar
ve olgun Kureyş kadınlarıdır. Onlar (yetim) çocuklara karşı fevkalade şefkatli
ve kocasının malını en güzel şekilde gözeticidirler."[Münavi, Feyzu'l-Kadir,
II, 492, (hadis no: 4090).] buyurmaları gelenek ve göreneklerin, kadınların yetişmesi
üzerindeki tesirlerini ve onun tezahürlerini en güzel şekilde vurgulayan kendi
çevresiyle ilgili bir örneği dile getirmektedir. ed-Dihlevi, Huccetü'l-lahi'I-baliğa
III, 90.